Penerapan Pembelajaran Kontekstual dengan Teknik Learning Community untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Pembelajaran PKn di SDN 3 Bumi Waras Semester 2 Tahun Pelajaran 2021/2022

Authors

  • Azmawati Azmawati SDN 3 Bumi Waras

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v5i1.1218

Keywords:

Contextual Learning, Community Learning Techniques, Interests, Learning Outcomes

Abstract

This research is Classroom Action Research (PTK) with the application of contextual learning community learning techniques in Civics subjects. The formulation of the problem in this study is (1) Whether the application of contextual learning community learning techniques can increase student learning interest in learningCivics on Competency Standards (SK) respect the joint decision of grade V SD Negeri 3 Bumi Waras?; (2) Can the application of contextual learning community learning techniques improve student learning outcomes in Civics learning on Competency Standards (SK) respecting the joint decision of grade V SD Negeri 3 Bumi Waras? Based on the formulation of the problem above, the results showed that; (1) The application of contextual learning community learning techniques can increase students' interest in Civics learning on Competency Standards (SK) respecting the joint decision of grade V SD Negeri 3 Bumi Waras; (2) The application of contextual learning community learning techniques can improve student learning outcomes in Civics learning on Competency Standards (SK) respecting the joint decision of grade V SD Negeri 3 Bumi Waras.

References

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Depdiknas. (2002). Pendekatan Kontekstual. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Djamarah, Syaiful Bahri & Zaid, Aswan. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta:. Rineka Cipta.

Kasihani, dkk. (2003). “Pembelajaran Berbasis CTL”. Makalah Disampaikan pada Sarasehan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual (CTL) di Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Kompetensi Guru). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Majid, Abdul. (2007). Perencanaan Pembelajaran (Mengembangkan Standar

Nurhadi dan Senduk. (2003). Pembelajaran Kontekstual dan penerapannya. Malang: UMPRESS.

Nurhadi, dkk. (2004). Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and

learning/CTL) dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang

Roestiyah. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, Wina. (2005). Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Prenada Media Group.

Sardiman A.M. (2005). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suparno, Mohamad Yunus. (2003). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Susilo, H. (2001). Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Makalah disajikan pada “Seminar Pembelajaran dengan Filosofi Konstruktivime” di Jombang, 22 September.

Trianto. (2009). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Published

2023-06-14

How to Cite

Azmawati, A. (2023). Penerapan Pembelajaran Kontekstual dengan Teknik Learning Community untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Pembelajaran PKn di SDN 3 Bumi Waras Semester 2 Tahun Pelajaran 2021/2022. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 79–90. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v5i1.1218

Issue

Section

Articles